Opbouw van de opleiding

Bachelor

In de Bachelor Elektrotechniek krijg je een degelijke vorming in de basiswetenschappen (wiskunde, natuurkunde, scheikunde), de basisingenieursdisciplines (waarschijnlijkheidsrekenen en statistiek, informatica, materialen, systemen en signalen, elektrische schakelingen en netwerken) en de basisdisciplines van de elektrotechniek (analoge en digitale elektronica, communicatietechnologie, warmteoverdracht...). De opgedane kennis kan je vervolgens aanwenden bij het ontwerp van eenvoudige hard- en softwaresystemen. In verschillende vakken en projecten zal je dergelijke systemen dan ook effectief realiseren.

De projectlijn is een van de belangrijkste leerlijnen in de opleiding elektrotechniek; het stimuleren van creativiteit, het leren werken in groepsverband en het verder ontwikkelen van technische communicatievaardigheden staan centraal. Deze ingenieursvorming wordt aangevuld met een algemene maatschappelijke ontwikkeling in vakken zoals bedrijfskunde en een keuze uit filosofie en wetenschap, biosystemen, leren ondernemen, wetenschappelijk Engels of communicatie.

Tweede bachelorjaar

Na het eerste bachelorjaar dat gemeenschappelijke is voor alle richtingen, wordt in het tweede bachelorjaar de vorming in basiswetenschappen en basisingenieurs-disciplines afgerond, en verschuift de aandacht meer en meer naar de specifieke vorming in de elektrotechniek. De vakken Wiskundige analyse III en Natuurkunde II sluiten de basiswetenschappelijke vorming af, Elektrische schakelingen en netwerken, Systemen en signalen en Mechanica van materialen vervolledigen de vorming in de basisingenieursdisciplines. De eerste twee vakken uit dit laatste rijtje vormen meteen ook de basis voor heel wat vakken uit de elektrotechniek.

1e semester tweede jaar 2e semester tweede jaar
Wiskundige analyse III (6 SP) Modelleren en regelen van dynamische systemen (6 SP)
Natuurkunde II (6 SP) Toegepaste probabiliteit (3 SP)
Systemen en signalen (6 SP) Materialen in de elektronica (6 SP)
Elektrische schakelingen en netwerken (6 SP) Computerarchitectuur (6 SP)
Mechanica van materialen (partim) (3 SP) Programmeren (6 SP)
Duurzame bedrijfsvoering (3 SP) Ingenieursproject (3 SP)

De elektrotechniekvakken in het tweede bachelorjaar zorgen samen voor een brede basiskennis voor de meer gespecialiseerde elektrotechniekvakken van het derde bachelorjaar. Deze basisvakken in de elektrotechniek zijn de volgende:

  • Modelleren en regelen van dynamische systemen geeft je inzicht in het dynamische gedrag van systemen, en leert je hoe dit gedrag kan beïnvloed worden door terugkoppeling. Het principe van de terugkoppeling zal van cruciaal belang blijken in de analoge elektronica.
  • Materialen in de elektronica handelt over de eigenschappen van materialen waaruit elektronische componenten worden vervaardigd. Dit zijn metalen, halfgeleiders, diëlectrica en magnetische materialen.
  • Computerarchitectuur bestudeert het programmeermodel, de structuur en de werking van hedendaagse computersystemen. Het vak vormt dus de basis voor het optimaliseren van computerprogramma’s.
  • Programmeren brengt je in contact met datastructuren en leert je programmeren in C/C++, een programmeertaal die zeer veel gebruikt wordt in toepassingen waarin de verwerkingssnelheid een belangrijke factor is.
  • Toegepaste probabiliteit maakt je vertrouwd met waarschijnlijkheidsrekening en bestudeert verschillende types toevalsprocessen. Een goed begrip hiervan is essentieel bij de modellering en de studie van systemen die aan het toeval onderworpen zijn, en die voorkomen in (ondermeer) communicatienetwerken.
  • Ingenieursproject II zet de projectlijn verder. In het kader van dit vak zul je in groepsverband een elektrische schakeling ontwerpen en realiseren, en de werking ervan verifiëren aan de hand van elektrische metingen.

Tenslotte heb je nog de keuze tussen Biosystemen, Filosofie en Wetenschap, Leren ondernemen,** Wetenschappelijk Engels** of Communicatie om je programma te vervolledigen.

Fade

Derde bachelorjaar

In het derde bachelorjaar wordt de basisopleiding in de elektrotechniek afgerond. De nadruk ligt vooral op het modelleren van het gedrag van elementaire bouwblokken in de elektrotechniek gaande van analoge en digitale componenten tot signaalverwerking, communicatiesystemen en elektromagnetische golfverschijnselen. Daarbij poogt de opleiding erg breed te zijn zonder de focus op specifieke industriële toepassingen te verliezen.

1e semester derde jaar 2e semester derde jaar
Communicatienetwerken (6 SP) Signaalverwerking (6 SP)
Communicatietheorie (6 SP) Fotonica (6 SP)
Analoge elektronica (6 SP) Ontwerp van analoge schakelingen en bouwblokken (6 SP)
Digitale elektronica (6 SP) Stroming en warmteoverdracht in de elektronica (3 SP)
Applied electromagnetism (6 SP, in het Engels gedoceerd) Atificiële intelligentie (3 SP)
Vakoverschrijdend project (6 SP)

Uiteraard bevat het programma een aantal echte elektronicavakken. In Analoge Elektronica leer je basisschakelingen met operationele versterkers en transistors analyseren en ontwerpen. Deze worden dan samengesteld tot schakelingen en bouwblokken die je leert ontwerpen in Ontwerp van Analoge Schakelingen en Bouwblokken. Je leert een gemotiveerde keuze maken uit verschillende architecturen en circuittopologieën, met de functionele specificaties als leidraad. In Digitale Elektronica komen dan de principes van het ontwerp van digitale schakelingen en systemen aan bod. Het luik over elektronica wordt vervolledigd met het vak Stroming en Warmteoverdracht in de Elektronica. Daarin krijg je inzicht in stromingsverschijnselen en warmtetransport, en in de belangrijke rol die ze spelen in de thermische huishouding van snelle elektronische schakelingen.

  • In het vak Fotonica leer je over het gebruik van licht als informatiedrager en als basis van energie- en sensorsystemen. Het vak behandelt de geometrische en de fysische optica, de opto-elektronica, en de interactie van licht met materialen en lasersystemen.
  • Applied electromagnetism handelt over de toepassing van de vergelijkingen van Maxwell in de elektrotechniek, en in het bijzonder over golfverschijnselen, transmissielijnen en antennes. Dit vak wordt in het Engels gedoceerd.
  • De elektrotechnische vakken bestrijken ook de domeinen van informatie- en communicatietechnologie (ICT). Zo leer je in Communicatienetwerken de basisconcepten en operationele aspecten van communicatienetwerken, met bijzondere aandacht voor internettechnologie en telefonie.
  • Communicatietheorie maakt je vertrouwd met de basisprincipes, de werking en de prestatie van modulatie- en codeertechnieken voor (hoofdzakelijk digitale) communicatie.
  • Signaalverwerking tenslotte brengt je in contact met signaalmodellen en signaalverwerkingsalgoritmes die je in CD-spelers, MP3-spelers, spraakherkenners, spectrumanalyzers, GPS-systemen etc. aantreft.

Master

Electronic Circuits and Systems (ECS)

Communication and Information Technology (CIT)

Een master in de Elektrotechniek moet in staat zijn complexe (opto)-elektronische systemen op een efficiënte en methodische manier te analyseren, te ontwerpen, te bouwen en te programmeren. De elektronische systemen vormen de bouwblokken van allerlei slimme apparaten: computer- en telecommunicatiesystemen, robotten, medische scanners, spelcomputers, etc. Ze hebben dus zeer verschillende functies en ze dienen rekening te houden met zeer verschillende randvoorwaarden. Het is onmogelijk al deze diversiteit met voldoende diepgang in het studieprogramma van elke student te incorporeren. Daarom is gekozen voor een programma met een grote keuzecomponent (36 van de 120 studiepunten) waarmee de student zelf de richting bepaalt waarin hij zich het meest wil specialiseren.

Kenmerkend voor de elektrotechniek is dat de evolutie zo snel gaat dat men gerust kan stellen dat ieder nieuw project gebeurt in nieuwe omstandigheden: nieuwe componenten en nieuwe Computer Aided Engineering (CAE) tools die beschikbaar zijn voor het ontwerp, nieuwe meettechnieken die men kan aanwenden bij de controle van de goede werking van gebouwde systemen, nieuwe regelgeving over elektromagnetische compatibiliteit (EMC) waaraan het ontwerp dient te voldoen, enz. Een master elektrotechniek krijgt daarom een degelijke theoretische vorming die hem in staat stelt nieuwe ontwikkelingen in zijn vakgebied snel te begrijpen en creatief toe te passen.

Fade

Omdat elektronische systemen zo complex zijn vergen succesvolle nieuwe ontwikkelingen vaak een dynamisch en creatief team: een master elektrotechniek moet bijgevolg een teamspeler zijn die problemen kan helpen oplossen die het individu overstijgen. Vandaar het belang van projectvakken en van een masterproef. Die laatste wordt uitgevoerd in de schoot van een wetenschappelijke onderzoeksgroep, maar spruit vaak voort uit een industriële probleemstelling.

De masteropleiding in de Elektrotechniek wordt in het Engels aangeboden om zo goed mogelijk in te kunnen spelen op de toegenomen internationalisering van de opleiding. Aangezien de opleiding Elektrotechniek zowel inspeelt op de circuits en systemen die aan de basis liggen van slimme apparaten als aan de communicatieprincipes die aan het Internet-of-Things aan de grondslag liggen, bieden wij twee verschillende afstudeerrichtingen aan: Electronic Circuits and Systems (ECS) en Communication and Information Technology (CIT). Uiteraard zijn beide onderdelen sterk met elkaar verbonden maar concentreren de afstudeerrichtingen zich respectievelijk meer op de hardware van de systemen zelf, dan wel op communicatie-aspecten.


Projectlijn

De aanwezigheid van projecten en groepswerk is erg belangrijk in de opleiding elektrotechniek. Naast allerhande projecten voor vakken bevat elk opleidingsjaar een apart projectvak. In je eerste bachelor had je reeds Ingenieursproject I, en in het tweede bachelorjaar wordt dit verdergezet door Ingenieursproject II waar je verschillende elektrische schakeling ontwerpt en realiseert.

Het vakoverschrijdend project (VOP)

De projectlijn wordt in het derde bachelorjaar bekroond met het zogenaamd vakoverschrijdend project. Dit projectvak doet dienst als bachelorproef en is het sluitstuk van je bacheloropleiding in de elektrotechniek. Gedurende het tweede semester zal je verworven kennis van verschillende vakken samenbrengen in kleine groepjes (typisch 3 à 4 personen). Je zal voor de eerste maal voor een grote probleemstelling gesteld worden die je door middel van een slimme oplossing tracht te overwinnen. De onderwerpen zijn erg uiteenlopend zodat studenten een eigen accent aan hun project kunnen geven.

Belijk alle videopresentaties waarin derde bachelorstudenten kort hun project van dit semester toelichten. Door de corona-crisis is er dit jaar weliswaar minder hardware ontwikkeld, daarom geven we ook enkele voorbeelden van sytemen gerealiseerd in een vakoverschrijdend project uti het verleden:

  • een bestuurbare robot met VR-camera
  • een Brain-Computer interface
  • een real-time 3D laser scanner voor bewegende objecten
  • een opto-elektronische hartslagmeter
  • en een intelligente handschoen voor brandweermannen.

Het hardware ontwerp project (HOP)

Je masterproef

Dankzij het grote aantal professoren en onderzoeksgroepen verbonden aan de opleiding elektrotechniek is er elk jaar een grote keuze aan masterproefonderwerpen beschikbaar (de onderzoeksgroepen bieden ongeveer 10 keer zoveel onderwerpen aan als er studenten elektrotechniek zijn). Ook kan je gebruik maken van prachtige onderzoeksinfrastructuur. Enkele titels van huidige masterproeven:

Electronic Circuits and Systems: Communication and Information Technology
Millimeter-Wave Near-Field Focused Antenna Array for the Next-Generation High-Data-Rate Communication Practical algorithms for rate-splitting in multibeam satellite link communication
Real-time pixel correction for ultra-HD TV using field programmable gate arrays Interactive Machine Learning for robot manipulation
Study and design of an efficient solar energy harvesting system Orthomosaic reconstruction from UAV video
Chip design of a digital-friendly opamp-less VCO-based ADC for 5G applications Neuromodulation in a computational model of cortical spreading depression in migraine
Laser-written point of care optofluidic biochip in glass GPU Acceleration of the Liquid Placement Technique